Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Edison Mail na iOS a další mají byznys postavený na datech uživatelů. Ti samozřejmě nic nevěděli

Používání iPhonu naneštěstí vůbec neznamená, že od všech aplikací lze očekávat stejnou míru soukromí jako od samotného iOS a vlastní nabídky Applu. Nemusí to přitom zahrnovat pouze velké platformy jako Facebook, kde jsou uživatelská data ukládána na serverech firmy, ale také samotnou mechaniku fungování aplikací. Ve většina případů je to kvůli prodeji informací zadavatelům reklam.

V posledních letech se mnoho uživatelů internetu opět učí platit za věci, u nichž se dříve většinou obraceli na pirátské zdroje. Stále však může působit nepřirozeně platit za používání e-mailu nebo třeba sociálních sítí. Společnosti, které příslušné nástroje vytvářejí, tak musí hledat alternativní zdroje příjmů, kterými je téměr vždy nějaká forma reklamy. Mezi ty nejproblematičtější praktiky patří sbírání informací o uživatelích a jejich prodej pro „relevantnější nabídky uživatelům“.

Z trochu jiného úhlu pohledu se samozřejmě jedná o narušování soukromí, pokud se tedy firma k něčemu podobnému uchýlí, měla by být ke svým zákazníkům co nejtransparentnější. Magazínu Motherboard se nyní podařilo získat přístup k dokumentům odhalujícím velmi kontroverzní praktiky, o nichž uživatelé samozřejmě nic nevěděli.

Oblíbená aplikace Edison Mail, nabízející mnoho funkcí zjednodušujících práci s elektronickou poštou, měla v tomto směru dosud vcelku dobrou reputaci. Mezi jinými poskytuje možnost rychlých automaticky generovaných odpovědí založených na chování uživatelů. Něco podobného umí i iOS ve Zprávách, nabízí však pouze jednoslovné nebo velmi jednoduché odpovědi podle obsahu příchozích zpráv.

Funkce Edison Mailu dokáže vytvořit komplexnější reakci, k čemuž potřebuje mnohem širší přístup k obsahu e-mailů daného účtu. Vývojáři toto vše vysvětlují na webu firmy, nikde ale nebylo ani slovo o faktu, že kromě interních analýz jsou získané informace prodávány také třetím stranám. Přesněji řečeno je balí do produktů, které jejím zákazníkům jako bankám, cestovním kancelářím a internetovým obchodům mohou pomoci s rozvojem byznysu.

V tomto kontextu poněkud ironicky působí technicky přesné prohlášení Edisonu, že uživatelé se mohou těšit jen z e-mailu, žádných cílených reklam. Na základě aktuálních zjištění se už jako podstatně méně adekvátní jeví proklamace „Přejděte na Edison Mail a získejte zpět svoje soukromí.“ Vývojáři svou reakci na odhalení Motherboardu nedlouho po něm sdíleli na blogu.

Dark Mode v Edison Mailu (Foto: Edison)

Zdůraznili, že jejich aplikace k vytváření žádných cílených reklam neslouží a algoritmy, které procházejí e-mailové schránky uživatelů, jsou navrženy tak, aby ignorovaly osobní a pracovní korespondenci. Zajímají je pouze informace spojené s nákupy, věrnosti značky, ochotou utrácet za určité produkty a podobně. Všechny extrahované informace jsou přitom anonymizovány, takže je prý nelze zpětně spojit s konkrétním člověkem.

Edison Mail samozřejmě není jedinou aplikací, která něco podobného dělá a aktuální odhalení zmínilo také Cleanfox a Slice. Ředitel Foxintellifence, mateřské společnosti Cleanfoxu, řekl: „Z vyšší perspektivy věříme, že transakční data získaná od lidí má transformační sílu pro zákazníky i firmy a že trh, kde hodnota může být vytvářena na obou stranách bez kompromisů pro soukromí, je možný.“ K problému spojenému s nedostatečnou transparentností vůči uživatelům se nikdo přímo nevyjádřil.

Komentáře