Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Jedna univerzální cena za aplikaci pro iOS i macOS. Apple spouští nový formát pro vývojáře
macOS Catalina

Ve vývojářské komunitě Applu již několik měsíců rezonuje formát univerzálních aplikací, které by stačilo jednou naprogramovat k tomu, aby byly dostupné na iOS, iPadOS a také macOS bez toho, aniž by vývojáři museli přepisovat celý kód a připravovat jej přímo na mobilní, respektive desktopový operační systém. Apple tuto možnost nazývá jako Catalyst a týká se oblíbené vývojářské aplikace Xcode.

Vzhledem k tomu, že cupertinská firma tento princip představila v červnu při uvedení aktuální verze operačního systému macOS Catalina, logicky nejde o žádnou novinku. Vývojáři specifické nástroje pro takzvané portování iOS či iPadOS aplikací na macOS (a naopak) již pár měsíců mají a například taková aplikace Twitter může být jedním z důkazů, že to vše poměrně dobře a spolehlivě funguje.

Nyní se však využití posouvá o kousek dál. Před pár dny totiž vývojář Steve Troughton-Smith objevil zmínku v beta verzi aplikace Xcode 11.4, že Apple nově umožňuje stanovovat jednotné, univerzální ceny za aplikace, které po zakoupení mohou fungovat na všech hlavních operačních systémech. Z toho mohou samozřejmě benefitovat i samotní uživatelé, kteří nebudou muset dvakrát utrácet za stejnou aplikaci ve verzi iOS (iPadOS) a macOS.

macOS Catalina umožní snadno portovat iOS aplikace na desktop. První ukázkou byl Twitter

V praxi tak půjde o přímočarý postup: vývojáři třetích stran mohou v rámci Catalyst vytvořit konkrétní aplikaci, u které se rozhodnou, zda ji chtějí nabídnout za jednu cenu na všechny platformy, nebo naopak nechají být vše při starém a postaví koncové zákazníky do situace, kdy budou muset za každou verzi zaplatit zvlášť.

Obecně pak jde o další krok Applu, který má motivovat k aktivnějšími využívání nástrojů pod hlavičkou projektu Catalyst. Vývojáři tento systém zpočátku nechtěli příliš využívat, respektive jim trvalo dlouho, než se na něj adaptovali. Přináší totiž pár zásadních změn, na jejichž základě se vyžaduje úprava vývojářského workflow.

Komentáře