Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Komický vývoj her je tady. Nový seriál Mythic Quest: Raven’s Banquet zaujme chytrým humorem
Velký šéf a jeho poddaní ve světě úspěšné MMORPG hry (Foto: Apple)

Zatím každý ze seriálů na Apple TV+ se snažil přijít s nějakým způsobem radikálním konceptem nebo tématem. V éře streamované televize, kdy je už téměř normální očekávat velké herecké hvězdy a závratné rozpočty, se jedná o dobrý způsob, jak rychle zaujmout diváky. Na druhou stranu je to spojeno s nebezpečím, že si budou podobné ambice těžce hledat publikum. Seriál Mythic Quest: Raven’s Banquet by si ho najít určitě měl.

Celá první řada komedie s přibližně půlhodinovými epizodami vyšla včera na streamovací službě Applu. Zaujmout se snaží netypickým tématem vývoje veleúspěšné hry z žánru MMORPG, mezi jehož nejznámější skutečné tituly patří třeba World of Warcraft nebo Final Fantasy. Nápad na jeho základní premisu ale vznikl díky jednomu z šéfů kreativního vývoje v Ubisoftu, koproducenta seriálu. Ten o sobě při prvním setkání pateticky prohlásil, že je „stvořitelem světů“.

Kromě televizí minimálně prozkoumaného prostředí vývoje her se v souvislosti s novinkou na Apple TV+ nejčastěji zmiňuje jméno jednoho z hlavních tvůrců, Roba McElhenneyho. Ten stojí za velice úspěšným anti-sitcomem It’s Always Sunny In Philadelphia a je také představitelem hlavní postavy Mythic Questu, egoistického šéfa kreativního vývoje Iana Grimma.

McElhenney si jméno vybudoval nihilistickým humorem, jelikož „hrdinové“ It’s Always Sunny nemají žádné hodnoty kromě osobního zisku, neustále proti sobě konspirují a zápletky epizod sestávají z šílených plánů, jak koho podrazit. Každá z postav zosobňuje kombinaci několika zavrženíhodných charakterových vlastností, takže seriál v žádném případě neočekává, že se s nimi bude kdokoliv identifikovat.

Mythic Quest: Raven’s Banquet z tohoto formátu přebírá jen obecnější komediální prvky jako karikaturizaci určitých aspektů osobností a zaměření děje na různá selhání. V ostatních ohledech, od umístění do specifického prostředí přes vztah diváků k postavám až po kulturní a snad i politické pozadí, se zásadně liší. Také není sitcom, ale komediální seriál, takže neobsahuje například zvuky smíchu a je u něj podstatnější vývoj dění napříč díly.

Bude následovat úspěch Silicon Valley od HBO?

Jelikož podobně tematicky zaměřených seriálů nevzniká mnoho, bude seriál o vývojářích softwaru často srovnáván s hitem HBO Silicon Valley. S ním přitom nesdílí jen prominentní přítomnost počítačů a průměrnému divákovi neznámých odborných slov, ale také průběh jednotlivých epizod. Také Mythic Quest je založen na dalších a dalších problémech spojených s prací na ambiciózní softwarové platformě. S tím rozdílem, že závěr dílu Silicon Valley v cliffhangeru vrcholí další velkou potíží, zatímco epizody Mythic Questu většinou končí úspěchem.

Hrdinové Mythic Questu budou muset řešit problémy spojené s tvorbou hry i vývojářskou kulturou (Foto: Apple)

To je spojeno s větším zaměřením na postavy spíše než na příběhy, většinu zápletek totiž provádí právě způsob, jakým se k problémům stavějí. Ten určuje jejich konflikty s ostatními a později řešení, když spolu dokáží nějakým způsobem spolupracovat. Spolu s zájmem o typické i méně známé problémy světa herního vývoje v tom spočívá hlavní zajímavost Mythic Questu a důvod, proč by si mohl udržet zájem diváků.

Komicky sebestředný Ian Grimm se do konfliktu nejčastěji dostává s šéfkou softwarového vývoje Poppy, která se znovu a znovu snaží prosadit nějaký svůj vlastní nápad. Samozřejmě při tom různými způsoby znovu a znovu selhává, většinou kvůli své odtrženosti od reálného světa i světa hráčů. K vytváření světů se naopak vždy nadšeně hlásí C. W. Longbottom, bývalý spisovatel fantasy s béčkovými příběhy a bizarně bohémskou minulostí.

Korporátní aspekt provozu velké online hry zastupují konstantně nerozhodný šéf operací David a Brad, jehož cílem je vydělat co nejvíce na čemkoliv to jde a ideálně i na tom, na čem by to jít nemělo. Vedle asistentky-sociopatky soubor ústředních postav doplňují testovací hráčky Dana a Rachel, mezi nimiž velmi neobratně ve vzduchu visí lesbická romance.

Komické postavy se potýkají s problémy herního světa

Každý další díl představuje novou výzvu a je zajímavé sledovat, jak se k ní hrdinové postaví a čím budou muset projít, aby ji vyřešili. Téměř pokaždé se ale nakonec samozřejmě vracejí do svých osobních stereotypů, takže se není třeba obávat, že by se divákům snažili vnutit nějak zvlášť užitečné ponaučení.

Přesto je humor Mythic Questu určitě poučený, protože poukazuje mezi jinými na témata žen ve vývoji softwaru, současné fungování herní komunity, problematiku způsobů, jak hry vydělávají, nebo morální aspekt jejich fungování.

Přitom všem jsou postavy nakonec sympatické. Díky jejich, pod šílenou fasádou ukrytým realistickým nejistotám a touhám není těžké se s nimi v mnoha ohledech ztotožnit. Jejich zajímavost, stejně jako s ojedinělým pohledem na jeden z největších kulturních fenoménů současnosti, oceňuje také mnoho recenzí prestižních magazínů jako The Hollywood Reporter, Variety, The Boston Globe nebo The New Yorker.

Záběry z české hry Kingdom Come: Deliverance v seriálu slouží jako přechody mezi scénami

Pro českého diváka je nakonec je třeba zmínit ještě zapojení českého vývojářského studia Warhorse Studios a jeho RPG hry Kingdom Come: Deliverance. Záběry z digitalizované české krajiny se objevily už v traileru Mythic Questu a vývojáři zmínili poměrně rozsáhlou spolupráci s tvůrce seriálu, dosud ale nebylo jasné, co přesně bylo výsledkem. Nyní se ukazuje, že záběry západů slunce a zrychleného průběhu času z Kingdom Come: Deliverance byly použity jako netypické přechody mezi scénami seriálu, česká hra se v něm tedy objevuje skutečně často.

Komentáře