Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple a jeho velký důraz na přírodu. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrální
Tim Cook

Klimatické změny způsobují… krávy. Kromě nich je to ale také zbytek zemědělství, automobilový průmysl, energetický průmysl, výroba desítek tisíc různých produktů i jejich následná distribuce. Pokud většina těchto oblastí zásadně nezmění své fungování, pro miliony lidí po celém světě to může znamenat katastrofický scénář. Apple se nyní zavazuje, že se ho rozhodně nebude účastnit a do roku 2030 má v plánu být firma i celý její dodavatelský řetězec kompletně uhlíkově neutrální.

Ačkoliv bývá ze stran organizací jako Greenpeace stále kritizován a některé jeho produkty generují příliš mnoho elektronického odpadu, patří Apple k ekologicky nejzodpovědnějším korporacím na světě. Už dlouhá léta například na žádné prezentaci nového zařízení nechyběla poznámka o environmentální nezávadnosti materiálů použitých při jeho výrobě. Jejich vývoj je navíc už nějakou dobu téměř kompletně napájen z obnovitelných zdrojů.

Postupně se zvyšuje také míra práce s recyklovanými zdroji, často pocházejícími ze starších produktů firmy. V říjnu roku 2018 si vůbec největší potlesk z celé keynote vysloužila zpráva, že nové MacBooky Air i Macy mini používají výhradně recyklovaný hliník. Loni společnost ve spojitosti s tím ohlásila plán vyrobit plně recyklovaný iPhone a v nedaleké budoucnosti zcela eliminovat svou závislost na těžbě nových zdrojů.

Foto: Apple

Dosud možná nejambicióznější ekologický cíl Applu nicméně přichází nyní. Výrobce sice svoje vlastní operace po celém světě už dávno ze 100 % pohání obnovitelnou energií, něco jiného je ovšem toto fungování rozšířit na celý dodavatelský řetězec. Ještě náročnější je pak k tomu připojit uhlíkovou neutralitu, tedy zabránění vypouštění nového oxidu uhličitého do atmosféry. Výsledkem by byl nulový negativní dopad na klimatické změny u jedné z největších společností na světě.

„Firmy mají zásadní příležitost pomoci vybudovat udržitelnější budoucnost, která vychází z naší společné starosti o planetu, kterou sdílíme,“ řekl šéf Applu Tim Cook. „Zlepšení klimatu může být základem pro novou éru inovačního potenciálu, vytváření pracovních míst a stabilního ekonomického růstu. Doufáme, že se s naším závazkem dosáhnout uhlíkovou neutralitu staneme vlnou v rybníku, který podnítí mnohem obšírnější změny,“ dodal.

Apple pomůže i ostatním

Uhlíková neutralita nutně neznamená, že daná společnost přestane produkovat oxid uhličitý – jde o to, že celkový objem skleníkového plynu vypuštěného do atmosféry bude nula. Některé firmy se ji tedy snaží dosáhnout, aniž by zásadně změnily své jinak nepříliš ekologické fungování. Například letecká společnost EasyJet je uhlíkově neutrální díky velkým investicím do výsadby stromů pohlcujících plyn.

Apple se chce takto legitimnímu, ale poněkud neupřímnému způsobu vyhnout a rovnou tvrdí, že do roku 2030 své emise sníží o celých 75 %. Zbylou čtvrtinu chce pak kompenzovat inovativními způsoby pro odstraňování uhlíku z atmosféry. Své plány i vyvinuté postupy přitom bude sdílet s ostatními společnostmi, aby jim pomohl dosáhnout stejných cílů.

Apple staré produkty rozebírá a materiály z nich recykluje a znovu používá (Foto: Apple)

Většinu postupů, kterými se Apple k výraznému snížení emisí přiblíží, firma aplikuje už nyní a do budoucna je bude posilovat. Patří mezi ně design produktů umožňující co nejnižší produkci skleníkových plynů, zvyšování efektivity spotřeby energie, podpora obnovitelných energií, inovace ve výrobních procesech a zpracování materiálů a odstraňování uhlíku z atmosféry.

Lisa Jacksonová, viceprezidentka životního prostředí Applu, pak ve svém blogu zdůraznila spojitost mezi ekologií a občanskými právy. „Desítky let výzkumů ukázaly, že klimatické změny a znečištění neúměrně ubližují chudším komunitám,“ píše. Dále zmiňuje, že jen od roku 2015 se firmě podařilo své uhlíkové emise snížit už o 35 % a od letošního roku jsou veškeré kamenné obchody a kanceláře Applu na světě zcela uhlíkově neutrální.

Lisa Jackson (Foto: TechCrunch/Flickr)

Společnost se k podobným cílům snažila už déle přesvědčit také ostatní, se kterými spolupracuje, nyní se však rozhodla k radikálnímu kroku a zavázala se, že do roku 2030 tak skutečně učiní. „Volba mezi zdravou planetou a dobrým byznysem byla vždy falešná a my jsme to dokázali s firmou, která ze sta procent běží na obnovitelných zdrojích,“ vysvětluje Jacksonová.

Příspěvek pak uzavírá silným apelem: „Vytvořme zcela nový způsob, jak dělat byznys a spolu s tím zanechme odkaz, na který budeme moci být všichni hrdí.“

Komentáře