Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Ikony nového macOS Big Sur nejsou návratem skeumorfismu. Kombinují neumorfismus a expresivitu
macOS Big Sur přináší velkou změnu designu (Foto: Apple)

I když nové iOS poprvé za svou historii výrazně mění svou domovskou obrazovku přidáním widgetů, hlavní hvězdou letošní konference WWDC bylo macOS Big Sur. Apple s ním započne proces přechodu Maců na vlastní procesory a rozhodl se, že se jedná o ideální příležitost zároveň změnit vzhled systému. Samozřejmě se takový krok i tentokrát potýká s kontroverzemi, někteří designéři ho nicméně označují za přirozený vývoj nebo návrat k hravějšímu pojetí.

Po téměř dvaceti letech přicházející jedenáctá „velká“ verze macOS obsahuje nejvýraznější vizuální proměnu minimálně od představení OS X Yosemite v roce 2014. Dock je plný nových ikon, okna mají světlejší barvy a více průhlednosti, všude jsou výrazné zaoblené rohy, ovládací prvky jsou minimalističtější než kdy dříve. Právě ikony si vysloužily nejvíce kritiky, protože mohou působit příliš „nafouknutě“ a vyvolávat vzpomínky na skeumorfismus.

Skeumorfismus, tedy napodobování skutečných objektů grafikou, kdysi hrál v designu systémů Applu výraznou roli. Srozumitelné vizuální metafory ovšem rychle stárnou a v roce 2013, kdy od nich iOS 7 upustilo, už působily zkrátka ošklivě. Firma se proto vydala v zásadě zcela opačným směrem, k minimalistickému pojetí snažícímu se zdůrazňovat obsah oproti prostředí. Součástí toho bylo také výrazné zploštění veškerých grafických prvků.

Ikony v macOS Big Sur mají výraznější stíny (Foto: Apple)

macOS Big Sur se, zejména u nových ikon, k výraznějšímu stínování a prostorovosti opět vrací. Spíše než návrat skeumorfismu to ale znamená inspiraci tzv. neumorfismem, který jsme blíže představili před časem. Zjednodušeně se jedná o designový jazyk stojící mezi skeumorfismem a plochým minimalismem. Abstraktní prvky tak v něm dostávají výraznější stínování, aby lépe vystoupily ze svého prostředí.

Podobný přístup je zřejmý z většiny grafických změn u nové verze macOS. Důraz je u nich kladen na vrstvy, které jednak pomáhají v orientaci a jednak zvyšují tendenci uživatele s nimi interagovat. Skeumorfismus je dnes pro mnohé už prakticky neakceptovatelný, ale nelze mu upřít dojem přívětivosti.

Designér Michael Flarup říká, že plochý vzhled je příliš emočně nezaujatý: „Myslím, že problém s minimalismem jako obecným cílem vizuálního designu spočívá v omezení, která klade na emoce. Pokud je vaším cílem odebrat tolik, kolik to jen jde pro co největší efektivitu – zůstane vám minimum prostoru pro expresivitu.“

macOS Big Sur poprvé přináší dedikované ovládací centrum v systémovém menu (Foto: Apple)

macOS Big Sur, podobně jako předchozí verze, přebírá některé prvky z iOS, přičemž si zachovává specifický vzhled desktopového systému. Dobře to má podle Flarupa vysvětlovat pasáž z příručky Applu pro design softwaru: „Designový jazyk ikon aplikací v macOS 11 podporuje konzistenci napříč všemi platformami a zároveň si udržuje živý styl typický pro ikony v macOS. […] Ačkoliv designový jazyk silně podporuje vizuální konzistenci, nevylučuje rozumnou expresivitu.“

Pokud jsou tedy nové ikony v Docku nařčeny ze ztráty serióznosti, v zásadě je tím jen zdůrazněn záměr Applu. Do velké míry lze prvotní negativní reakce přisoudit prosté změně, která vždy vyžaduje chvíli na přizpůsobení se. Přinejmenším bizarní grafika baterie z nastavení by ovšem z konečné verze systému měl zmizet.

Komentáře